THE NEXT ORGANIZER

bewuster,
krachtiger,
succesvoller

Handboek voor de organizer

(hét complete naslagwerk)
>

Eén op één oriëntatiegesprek

(voor een bewuste start)
>

Coaching / mentorship

(krachtiger en succesvoller)
>

Dé Professional Organizer

Wil je professional organizer worden of ben je al een tijdje als organizer aan de slag en wil
je bewuster, krachtiger en succesvoller worden? Bekijk hier de mogelijkheden voor coaching en ondersteuning door een van de meest ervaren organizers van Nederland.

Download gratis: “Het
fundament van de organizer”.

    Blog

    11 Vragen die helpen loslaten

    Bij de intake had je het gevoel dat deze client erg enthousiast was om haar rommel los te laten en voor eens en voor altijd te organiseren. Nu zit je tot je enkels in haar spullen en werk je met haar tijdens je eerste opruimsessie en elke keer als je vraagt: “bewaren, doneren, afval?” Antwoordt ze: “Bewaren!” Je begint te denken: gaat ze iets loslaten?

    Stop – Heb een gesprek
    Voordat je verder gaat, stel ik voor dat je de sessie stopzet en een gesprek voert met je cliënt. Als ze tijdens de intake een beeld heeft geschetst van hoeveel ze bereid was los te laten, zou dit een goed moment zijn om te zeggen: “Toen we elkaar spraken tijdens onze eerste ontmoeting, zei je dat je bereid zou zijn om x% los te laten. We hebben de afgelopen uren gewerkt en je hebt tot nu toe nog niets losgelaten. Moeten we je doel opnieuw bekijken? Of wat kan ik doen om je te helpen dat doel te bereiken?”

    Gestelde doelen
    Als ze geen doel heeft genoemd, vraag haar dan wat haar doel is. Hoeveel wil ze kwijt? Is er een categorie van haar bezittingen waarvan ze weet dat ze die aanzienlijk wil loslaten of inkrimpen? Aan welke criteria moet een item voldoen om te worden bewaard of weggegooid?

    Als ze van gedachten is veranderd, of nooit van plan was iets los te laten, vraag haar dan wat haar verwachtingen zijn van jullie samenwerking. Misschien wil ze alles houden en wil ze dat je voor alles een plek vindt. Als dat haar doel is, moet je de haalbaarheid van dat doel beoordelen en haar voorzichtig laten weten of het wel of niet mogelijk is.

    Help beslissingen nemen
    Misschien heeft ze moeite met het nemen van beslissingen omdat ze bang is de verkeerde beslissing te nemen. Herkaderen kan helpen bezittingen in een ander licht te zien, wat de beslissing kan bevorderen om iets wel of niet te bewaren.

    Hier zijn enkele vragen die ik stel wanneer mijn cliënt niet kan beslissen om iets te houden of niet:
    Welk gevoel geeft het je? Wordt je boos of verdrietig als je ernaar kijkt?
    Denk je het opnieuw (of voor de eerste keer) te gebruiken, wanneer en waarvoor ga je het gebruiken?
    Wanneer heb je het voor het laatst gebruikt/gedragen?
    Stel je dingen boven mensen en relaties?
    Kun je indien nodig een andere lenen of kopen?
    Kost het meer tijd en moeite om ervoor te zorgen dan het waard is?
    Als je wist dat iemand anders hier echt baat bij zou hebben (d.w.z. als we een geweldige plek zouden vinden om het te doneren?), zou dat het dan gemakkelijker voor je maken om het los te laten?
    Bewaar je het omdat iemand het je heeft gegeven en voel je je schuldig als je het wegdoet?
    Als je er een foto van zou maken, zou het dan makkelijker zijn om het los te laten?
    Heb je nog iets anders dat je hieraan herinnert (gebeurtenis, persoon of tijd)?
    En, de grote vraag, hoeveel kost dit artikel je en hoeveel levert het je op?

    >
    Boeken voor organizers

    Sommige boeken kun je als organizer gewoon niet omheen. Mijn ‘must read’ boekenlijst:

    Organiseren van binnen naar buiten
    Het doel van het boek is het op orde krijgen en houden van spullen en administraties. Hierin vind je basismethodieken die voor elke organizer leidend zouden moeten zijn.
    Julie Morgenstern | ISBN 90 5712 0992

    Weg met de warboel
    Karen Kingston legt uit dat de warboel om ons heen van grote invloed is op hoe we ons fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel voelen. Dit geeft je woorden aan het gevoel dat organizing oplevert, naast een georganiseerde woning of werkplek.
    Karen Kingston | ISBN 978 90 491 0244 9

    Meer ruimte dan je denkt
    Een leuk boekje, mooi uitgevoerd, specifiek gericht op opruimen en efficiënte inrichting van een woning. Heel geschikt voor organizers die de Feng Shui in hun organizing activiteiten willen meenemen.
    Mary Lambert | ISBN 90 274 12 57 X

    Vaarwel spullen
    Minder bezit, meer geluk: Het nieuwe Japanse minimalisme. Het bevrijdende gevoel van leven met minder: 70 tips voor een minimalistische levensstijl.
    Fumio Sasaki | ISBN 978 94 005 0910 8

    De zeven eigenschappen van effectieve families
    Met de diepzinnigheid, eenvoud en praktische wijsheid waarmee hij al miljoenen lezers heeft bereikt, laat Stephen R. Covey zien hoe de principes uit ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ kunnen worden gebruikt om een stabiel, liefdevol gezin op te bouwen waarvan de positieve effecten generaties lang zullen doorwerken.
    Stephen R. Covey | 978 90 470 0036 5

    Getting things done
    David Allen laat in dit boek zien hoe je je privéleven en werk met eenvoudige hulpmiddelen zo kunt organiseren, dat je in één oogopslag duidelijk wordt wat je waar en wanneer kunt doen. Zo beslis je altijd gemakkelijk wat op dat moment de nuttigste tijdsbesteding is.
    David Allen | ISBN 978 90 526 1626 1

    PEP Het Persoonlijk Efficiency Programma
    Dé basis voor een georganiseerde werkplek. Leer organiseren en een no-nonsense vergadering te leiden. Ga efficiënt om met e-mail en andere communicatiemiddelen en houd zo meer grip op je werk.
    Kerry Gleeson | ISBN 9798 90 491 0653 9

    Het Doel
    Een in romanvorm gegoten handleiding voor de verbetering van productieprocessen met behulp van het TOC-principe (Theory of Contraints). Dit is een LEAN-methodiek. Een boek dat het managementdenken in de westerse wereld heeft veranderd.
    Eliyahu M. Goldratt | ISBN 978 90 274 5337 2

    Essentialism
    Voel je jezelf wel eens worstelen met een informatie overload? Voel je jezelf vaak druk maar niet productief? Dan is de weg hieruit de weg van de essentialist. In dit boek laat Greg McKeown je zien hoe je de discipline van het verminderen kunt leren. Om zo het juiste te doen op de juiste manier op de juiste tijd.
    Greg McKeown | ISBN 978 07 535 5516 3

    Grip op je e-mail
    Grip op je e-mail leidt je in vier stappen naar een lege inbox en naar een helder overzicht van je taken. Daarnaast geeft de auteur je acht gouden grepen om grip op je e-mail te houden en effectiever te werken. Dat levert niet alleen tijdwinst op, maar vooral een veel ontspannener werkhouding.
    Annemiek Tigchelaar | ISBN 9789058716194

    Digitaal archiveren
    Met de aanpak zoals geschetst in dit boek creëer je snel een persoonsonafhankelijke structuur waarbinnen iedereen die daartoe gerechtigd is, altijd alle informatie kan vinden en opbergen. En dat binnen drie tot vier muisklikken.
    Marianne Smits | ISBN 90 13 08735 3

    Socrates op sneakers
    Deze boekentip kreeg ik van collega Mascha Lapien. Enorm leuk en praktisch boek dat de kunst van het vragenstellen aan de hand van Socrates en andere beroemde filosofen leert, zodat we gesprekken voeren die leiden tot verdieping en verbinding. Als wij de juiste vragen weten te stellen, vinden onze cliënten de juiste antwoorden.
    Elke Wiss | ISBN 9789026346897

    >
    Organizer, zorg goed voor jezelf!

    Als organizer werken we intensief samen met mensen en is ons werk vaak vergelijkbaar met dat van een zorgverlener.

    Nu blijkt dat veel zorgverleners lijden aan een burn-out. De wetenschap geeft aan dat geven een primaire bron van geluk is in ons leven. Enkel zien zij ook dat zorgverleners een enorm groot risico lopen op een depressie en burn-out.

    Onderzoek aan Berkeley Universiteit suggereert dat zelfzorg stress en uitputting kan verminderen – als we maar weten hoe we dat kunnen doen.

    Dus de vraag is …hoe kunnen we blijven geven zonder op te branden? Het antwoord is: trakteer jezelf; je verdient het. Neem wat tijd voor jezelf. Zeg nee. Inderdaad, onderzoek wees uit dat psychologen in opleiding die meer zelfzorg beoefenen, rapporteren dat ze zich minder bedroefd en gestrest voelen en meer tevreden zijn met het leven. De vraag is: hoe ziet zelfzorg eruit, en hoeveel hebben we daarvan nodig? Het blijkt dat het de kunst is om op anderen gefocust en vriendelijk te zijn, maar om dat in evenwicht te brengen door ook voor jezelf te zorgen. Hier zijn enkele oefeningen die je daarbij helpen.

    1. Zelfcompassie
    Een bijzonder krachtige vorm van zelfzorg is het transformeren van onze relatie met onszelf – in het bijzonder het beoefenen van zelfcompassie. Zelfcompassie is jezelf behandelen zoals je een vriend(in) zou behandelen – met vriendelijkheid in plaats van zelfoordeel – vooral op momenten dat het je niet lukt. Zelfcompassie is onthouden dat we allemaal fouten maken, in plaats van onszelf te bekritiseren. En het betekent dat je je bewust mag zijn van emoties en gedachten, zonder dat je hierin verdrinkt. Zelfcompassie betekent niet dat je toegeeflijk bent of jezelf loslaat, maar het betekent ook niet dat je overdreven zelfkritisch en hardvochtig bent. Mensen die meer zelfcompassie hebben, zijn niet alleen beschermd tegen burn-out, maar geven ook aan dat ze minder stress en negatieve emoties voelen. Ze zijn ook optimistischer, voelen meer geluk en positieve emoties, naast andere voordelen. Om zelfcompassie te oefenen, kun je enkele van de oefeningen proberen die een baanbrekende onderzoekster naar zelfcompassie, Kristin Neff heeft bestudeerd en waarover zij heeft geschreven in haar boek over zelfcompassie. Vind hier enkele fijne meditaties om zelf te doen.

    2. Sociale verbinding
    Voor onszelf zorgen, betekent ook mensen opzoeken, die ons praktische en emotionele steun kunnen bieden als we het moeilijk hebben. Sociale connectie, van geboorte tot ouderdom, is een van onze grootste menselijke behoeften. Het leidt tot minder angst en depressie, versterkt ons immuunsysteem en kan zelfs ons leven verlengen. Onderzoekers zijn het erover eens dat sociale connectie minder te maken heeft met het aantal vrienden dat je hebt, maar met hoe verbonden je je innerlijk voelt, subjectief. Het lastige is dat stress verband houdt met zelffocus; onze gestreste geest wendt zich tot onszelf – waardoor we ons nog ellendiger voelen en losgekoppeld worden van anderen. Meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen en wandelingen in de natuur en het terugdringen van cafeïne, kan ons allemaal helpen kalmeren en ons in contact te brengen met anderen. Een onderzoek dat op Stanford is uitgevoerd, toonde aan dat liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie een snelle manier kan zijn om een ​​gevoel van verbondenheid te koesteren. Beter nog, probeer te mediteren met een partner!

    3. Empathie en mededogen
    Onderzoek van hersenscans door Tania Singer suggereert dat compassietraining je echt beter kan maken in het omgaan met andermans lijden. Je helpen anderen te helpen zonder de kosten zelf te betalen. Een mogelijke verklaring voor deze bevinding is dat we, door gevoelens als mededogen en empathie te ontwikkelen, worden beschermd tegen het gevoel van verdriet of overweldiging bij het lijden. Wanneer je echt contact maakt met een andere persoon die lijdt, kun je je echt bekrachtigd en energiek voelen omdat je geïnspireerd bent om die persoon te verheffen. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat een vriend om hulp vroeg in tijden van nood. Op deze momenten zijn we gewoonlijk tot zoveel meer in staat dan we ons hadden voorgesteld – we lijken verborgen energiereserves te vinden. Daarna voelen we ons uiteindelijk veel beter dan voorheen.
    Nogmaals, liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie is een manier om empathie te ontwikkelen. Als je met iemand praat die lijdt, kan actief luisteren je helpen hen troost en steun te bieden zonder hun problemen op te lossen.

    Zelfcompassie, sociale connectie en empathie zijn krachtige vormen van zelfzorg, maar dat betekent niet dat traditionele zelfzorg geen plaats in ons leven heeft. Het is belangrijk om goed te blijven sporten, uit te slapen en ruimte te maken voor leuke activiteiten zoals films of winkelen. Deze genoegens geven ons momenten van geluk die ons kunnen voeden en ons speels in het leven kunnen houden. Als aanvulling op deze meer fysieke genoegens, zal het verbinden met anderen op een positieve manier ons langdurige gevoelens van vreugde geven oftewel een zinvol leven. Dat we als organizers de balans tussen de twee mogen vinden en hierdoor bewuster, krachtiger en succesvoller in ons werk kunnen zijn en blijven.

    >
    Een professionele uitstraling

    Wat er ook wordt gezegd, mensen neigen naar stereotyperen … ja hoor, ook ons professional organizers. Zelfs zonder je te ontmoeten, zullen mensen een beeld bij je maken, waarschijnlijk een zeer georganiseerd beeld van hoe je eruit zult zien.

    Het is goed om aan verwachtingen te voldoen en deze soms zelfs te overtreffen om die eerste indruk te versterken.

    Bedrijven met een fancy kantoor hebben het voordeel dat ze openlijk hun uitstraling kunnen laten zien, ook gebruiken ze daarvoor etalages, billboards en advertenties. De grote bedrijven beschikken over goede communicatie medewerkers en de middelen om online het perfecte plaatje te laten zien. Wij organizers doen dat vooral door onze persoonlijke verschijning.

    Daarom is het, als organizer, belangrijk om aandacht te besteden aan je uitstraling, te laten zien dat je professioneel en betrouwbaar bent.

    We kunnen laten zien wie we zijn en wat we doen door middel van onze website, social media, visitekaartjes, blogs, interviews, telefonisch- en persoonlijk contact. Maar vooral, als organizer is je persoonlijke verschijning belangrijk. Je telefoonvaardigheden, je materialen, je auto, je huis en werkplek zullen bepalend zijn voor het beeld dat mensen van je maken.

    Is je huis, je werkplek een visitekaartje voor wat je doet? Bekijk je ruimtes kritisch en bepaal of het uitstraalt waar je voor staat en houd de standaard hoog! Want, niet altijd eerlijk, iedereen verwacht toch van je dat je extreem georganiseerd bent. Voor velen zul je een rolmodel zijn en zij willen net zoals jij worden. Daarom is je totale uitstraling zo belangrijk.

    Als je bij cliënten in huis werkt, ben dan voorzichtig met geuren, zeker geen zware geuren, liefst zo min mogelijk. Na wat speurwerk van mezelf kwam ik uit bij Eau Ressourçante van Clarins. Een natuurlijke geur die verfrist en ontspant, perfect voor ons beroep.

    Organizers met een positieve uitstraling zullen loyaliteit verdienen, omdat ze mensen een goed gevoel geven over zichzelf en over het hele proces naar een georganiseerde omgeving en leven.

    Je kleding is afhankelijk van een aantal factoren. Voor meer formele afspraken, de zakelijke markt, kleed je jezelf ook formeler dan bijvoorbeeld in woningen of op thuiswerk plekken. Doch altijd professioneel, voor vertrouwen en autoriteit, hoe casual je ook wil zijn. Schat in waar je terecht komt en zorg dat je altijd net een tikkeltje formeler bent dan je omgeving. Wist je dat kleuren ook nog invloed hebben op je resultaat? In dit artikel lees je welke kleuren energetisch goed zijn voor ons organizers.

    Ben je bewust van je uitstraling, kom meer in je kracht!

    >

    Bekijk hier onze laatste nieuwsbrief

    Vul hieronder je naam en e-mailadres in en wij sturen je de eerstvolgende nieuwsbrief toe.


      The Next Organizer

      Walterus Pijnenborghof 29
      5401 XT Uden
      T: 06-22661184
      E: info@thenextorganizer.nl