5 Blunders van professional organizers

Blunder #1 ORGANISEREN VOOR JEZELF EN NIET VOOR JE KLANT

Je houdt van organiseren en hebt zelfs plezier in het organiseren van je vrienden of familieleden. Hoe zit het met het organiseren van de keuken of garage van een vreemde? Kun je luisteren en proberen te begrijpen hoe ‘georganiseerd’ eruitziet en aanvoelt voor elke klant? Er zijn verschillende persoonlijkheidstypes, barrières voor organiseren en psychische problematiek om te navigeren en te begrijpen hoe je anderen succesvol kunt organiseren. Werken met cliënten die chronisch ongeorganiseerd zijn, die ADHD hebben of die hamsteren, vereist gespecialiseerde training en ervaring.

Blunder #2 – GEEN DUIDELIJKE METHODIEK OF TOOLS VOOR ORGANIZING

Organiseren is gemakkelijk voor je. Het is gewoon iets aangeboren dat van nature komt. Dus, hoe communiceer je dat aan iemand die niet begrijpt dat “alles een plaats heeft”? Dat is de basis van het werken met klanten. Als Professional Organizer is het ons doel om vaardigheden over te dragen aan onze klanten. Het hebben van organizing methodieken, zal je niet alleen de tools geven om organisatievaardigheden aan je klanten over te dragen, het zal je ook vertrouwen geven. Deel II en III van het Handboek voor de Professional Organizer geven je de tools hiervoor.

Blunder #3 – GEEN AFSPRAKEN / WEDERZIJDSE VERWACHTINGEN VASTLEGGEN

Het is essentieel om aan het begin van het traject te communiceren wat je van de klant verwacht en wat zij van jou als Professional Organizer mogen verwachten. Het Handboek voor de Professional Organizer leert je hoe je afspraken vastlegt die je zullen helpen duidelijke verwachtingen vast te stellen en te communiceren.

Blunder #4 – JE BENT NIET VAARDIG OF OPGELEID OM TE WERKEN

Steeds meer mensen willen als Professional Organizer werken vanwege reality-tv-programma’s zoals ‘Je huis op orde’ of ‘Hoarders’. Als je naar dit soort shows kijkt, denk je misschien: “Dat is wat ik wil doen. Ik wil werken met mensen die hamsteren en een verschil maken in hun leven.” De vraag die je jezelf moet stellen is: “Ben je bekwaam en opgeleid om met hen samen te werken?” Werken buiten de vaardigheden, opleiding en ervaring die je hebt, kan meer kwaad dan goed doen. Neem contact met me op als je twijfelt over jouw vaardigheden als Professional Organizer en ondernemer. Ik kan je uitdagende scenario’s van klantcases voorleggen en je op gang helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden en of samen kijken welke training bij jou en de doelgroep waar je mee wilt werken past.

Blunder #5 – WERKEN BUITEN JE FYSIEKE BEPERKINGEN

Ik werk sinds 2005 als Professional Organizer. Voordat ik met klanten ging werken, besefte ik niet hoe fysiek zwaar dit werk is. Als ik voor mezelf organiseer, zijn het meestal kleine projecten die maximaal een uur duren. Drie uur of langer met cliënten werken vergt veel fysiek uithoudingsvermogen. Er is constant tillen, draaien en buigen. Je kunt uren staand doorbrengen of, erger nog, kriskras op de vloer papiertjes sorteren. Wanneer je dit dag na dag, jaar na jaar doet, eist dit zijn tol van je gewrichten en algehele skeletstructuur. Het is van vitaal belang om in topconditie te blijven en aandacht te besteden aan je lichaam.

Er zijn nog veel meer blunders die je als organizer kunt maken. Wil je ze zelf uitzoeken? Of wil je leren werken met tevreden klanten die een mooie referentie nalaten?

Bespaar jezelf tijd, geld en frustratie. Klik hier om direct te zien welke mogelijkheden er zijn om een bewuster, krachtiger en succesvolle professional organizer te worden.