Het fundament van de organizer

Werken naar meer succes, is bewust zijn van je missie, visie en kernwaarden. Wat vervolgens je kracht wordt.

Wat als je een magisch plan voor jouw bedrijf had, iets dat je zou helpen snel te beslissen of een handelwijze die geschikt is voor je? Als je een duidelijk en goed geschreven bedrijfsplan hebt, dan heb je die magie! Als je er geen hebt, gaan we aan de slag om er een voor jou te maken.

Ten eerste, wat is een missie? Waarin verschilt het van een visie of een reeks kernwaarden? Het blijkt dat deze drie kernwaarden, visie en missie, verbonden zijn als de schakels in een keten.

Waarden zijn die abstracte principes die fundamenteel zijn voor wat een persoon of groep doet en waarom ze het doen. Wanneer de Fransen de uitdrukking “vrijheid, gelijkheid, broederschap” gebruiken, drukken zij drie fundamentele waarden van hun cultuur uit. Wanneer mensen in de VS hun volkslied zingen, drukken ze hun gemeenschappelijke waarden van vrijheid, moed en uithoudingsvermogen uit in tijden van ontbering. Stop en bedenk welke waarden jij in jouw bedrijf hoog houdt. Kies er eerst maar één. Voeg dan nog een toe. Voeg vervolgens nog een toe. Nu heb je de drie basiswaarden van je bedrijf. Denk na over de waarden waarvan je nooit zonder zou willen leven.

Mijn kernwaarden:
Gezondheid, relaties, anderen helpen en inspireren met dat wat ik doe/maak, persoonlijke groei en duurzaam leven.

Jouw visie
Een visie is jouw idee van hoe je de wereld ‘op een dag’ wilt laten zijn. Een visie ontstaat wanneer je een kloof ziet tussen een van je waarden en de huidige manier waarop de wereld is. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat vrijheid een van je hoogste waarden is. Wanneer je situaties tegenkomt waarin vrijheid ontbreekt, zoals armoede, discriminerende wetten of het gebrek aan vrijheid die voortkomt uit het leven met stapels rommel, ben je van nature gedreven om er iets aan te doen. Jouw visie is van een wereld waar je waarden breder worden gedeeld. Een visie wordt vaak uitgedrukt als een verlangen, aspiratie of een toekomstige staat.

Mijn visie:
Ruimte om te zijn wie je wíl zijn en te doen wat je werkelijk wil doen ontvang je door overtollige ballast in al zijn vormen te verwijderen.

Jouw missie
Je missieverklaring beschrijft in slechts één of twee korte zinnen wat je bedrijf elke dag zal doen. Dit is wat je belooft dat jouw klanten krijgen als ze naar je toe komen. Je doet het misschien onvolmaakt – we zijn tenslotte nog steeds mensen – maar naar beste vermogen is dit wat je doet elke keer dat je met een klant communiceert. Een duidelijke en beknopte missie is goed voor je, voor eventuele medewerkers, je onderaannemers en je klanten. Het zal je helpen om snel te beslissen of een handelwijze goed of fout is voor je bedrijf. Begeleiding geven aan je werknemers en medewerkers, hen eraan herinneren waar hun focus zou moeten liggen; je uitstraling naar klanten, zodat ze snel begrijpen wat je bedrijf te bieden heeft.

Mijn missie
Als deskundige in orde, rust en ruimte draag ik met plezier mijn kennis en vaardigheden over aan professional organizers, bedrijven en particulieren met als doel het werk en leven aangenamer te maken. Dit doe ik door randvoorwaarden zo te organiseren, zodat men zich bezig kan houden met kernactiviteiten.

Particulieren: Schep orde, ervaar rust, ontvang ruimte
Bedrijven: Meer structuur, meer tijd, meer resultaat
Organizers: Bewuster, krachtiger, succesvoller

Zodra je een duidelijke en beknopte verklaring van je missie hebt ontwikkeld, kun je verwachten dat deze in de loop van de tijd zeer weinig zal veranderen. Hoewel je jaarplannen kunnen veranderen en zich kunnen ontwikkelen naarmate je ervaring opdoet en de behoeften van je klanten evolueren, blijft je missieverklaring het stabiele fundament bieden.

Als je een professional organizer bent en je wilt hulp bij het verduidelijken van je missie (of andere vragen die je hebt over het laten groeien van een lucratief, duurzaam bedrijf), bel me dan voor coaching.